Resan till Nyeri

Tänkte fortsätta att berätta lite om den fantastiska resan till Kenya i februari. Vi startade efter frukost, innan dess var vi ju på utflykt bland leoparderna i gryningen. Vi hann se lite annat också på morgonturen, bland annat dessa giraffer.

Medan vi väntade på att komma iväg: En kudu parkerade på egen risk medan vi utförde lite stretching inför resan.

Felparkerad?
Pausgymnastik, i väntan på fortsätt färd.

Så småningom körde vi söderut i riktning mot Nyeri, på vägen passerade vi ekvatorn vid Nanyuki. De hade ställt gröna bägare exakt där ekvatorn befinner sig.

Exakt här har vi ekvatorn
Korna vallas vid vägen.

Vi fortsatte för att hinna fram till en alldeles speciell restaurang, där vi skulle få lunch.

Restaurangen var byggd i ett träd. Nedanför fanns odlingsbassänger för öring. Så vi bjöds på stekt färsk öring.

Medan maten tillagades gick vi runt och fotade särskilt Colobus apor, som lever i träden och elefantens närmaste släkting, Hyraxen, som höll till i trädstammen på bilden.

Mätta och belåtna på intryck och mat satte vi oss i jeeparna igen och körde vidare. När vi var nästan framme vid målet, körde in i det stora reservatet för en kvällstur. Vi fick chansen att upptäcka det under flera dagar.

Vit noshörning, med vid mun för att bättre kunna beta gräset.

Reservatet var på 75 000 hektar, vilket betyder att det är nästan 3×3 mil inhängnat område (om det hade varit kvadratiskt). Ett fåtal turister tillåts besöka området, så djuren hade ett mer naturligt beteende och var skyggare än på andra ställen. För att räkna djuren

behövdes flygplan…

Det första vi såg när vi körde in var resterna av denna vattenbuffel, här fick man chansen att studera buffelns tandstatus och käkdesign på nära håll.

Vissa djur behöver inte vara rädda för någon, som t.ex djurens konung. Enda problemet var att hitta dem, men spår på vägen och kadaver gav ledtrådar. Vi hade mycket duktiga rangers som var skickliga på att både köra jeep (även i terrängen) och samtidigt spåra och hitta djuren.

Simba
När det skymmer, är det dags att börja röra på sig och hitta något att äta.
Gosiga kattungar.

Vi stannade kvar så länge som möjligt, men vi hade inte tillåtelse att vara kvar längre än till 18:30, så vi fick köra så det rykte för att hinna fram till entrén i tid.

Jeeprally
Det skymmer snabbt vid ekvatorn.

På kvällen kom vi fram till det nya stället där vi skulle bo. Vi fick ett lyxtält och var sitt sovrum. Jättefint och bekvämt. Här finns en länk till vårt boende under resten av resan:

Länk till vårt tält på lodgen, Batian..

Länken ovan visar till lite mer information om var vi bodde under resten av resan.

En kommentar till “Resan till Nyeri”

1. Magnifika bilder! Hade gärna delat denna upplevelse. Denna dröm får vänta ett tag…..!